Toelichting
*Noot 1: De hermoterisering was duurder doordat we een andere en dus duurdere keerkoppeling en trillingsdemper moesten hebben, maar ook doordat we meteen hebben ingezet op de nieuwe regelgeving en alles brandvrij hebben ingetimmerd. Dus brandvrij materiaal in de motorruimte, maar ook rvs schotdoorvoeren, rvs zeewaterinlaat + het zeewaterfilter en duplex brandstoffilter van metaal i.p.v. met kijkglas etc.
*Noot 2: Hoewel het eerder leek dat een nieuwe schroef niet nodig was, bleek op onze proefvaart in het voorjaar naar Engeland dat de schroef rammelde of een zingend geluid maakte tijdens het zeilen. We dachten dat we dit probleem opgelost hadden door (onder garantie) een duiker in Rotterdam de schroef aan te laten draaien. De schroef bleek bij inspectie namelijk los te zitten. Het rammelen was hiermee voorbij, maar het zingen helaas niet. Om dit op te lossen willen we graag een klapschroef aanschaffen, omdat vooral op overtochten het ‘zingen’ behoorlijk irritant is, met name als je in de achterhut probeert te slapen.
*Noot 3: Die rente moet ik dan wel eerst overmaken voor de boekhouding, maar die kan daarna teruggestort worden waarna ik die weer in mindering breng op de boekingsfactuur.