Toelichting
*Noot 1: De hermotorisatie was duurder doordat we een andere, duurdere keerkoppeling en trillingsdemper moesten hebben. Ook hebben we met het oog op de toekomstige nieuwe regelgeving alles brandvrij ingetimmerd. We installeerden brandvrij materiaal in de motorruimte, rvs schotdoorvoeren, een rvs zeewaterinlaat en zeewaterfilter, en een duplex brandstoffilter van metaal i.p.v. met kijkglas. Tot slot maakten we het achterschot waterdicht, om de veiligheid te vergroten.
*Noot 2: Hoewel het eerder leek dat een nieuwe schroef niet nodig was, bleek op onze proefvaart in het voorjaar naar Engeland dat de schroef rammelde of een zingend geluid maakte tijdens het zeilen. We dachten dat we dit probleem opgelost hadden door (onder garantie) een duiker in Rotterdam de schroef aan te laten draaien. De schroef bleek bij inspectie namelijk los te zitten. Het rammelen was hiermee voorbij, maar het zingen helaas niet. Om dit op te lossen willen we graag een klapschroef aanschaffen, omdat vooral op overtochten het ‘zingen’ behoorlijk irritant is, met name als je in de achterhut probeert te slapen.