Aanstaande maandag is het dan eindelijk zover, dan varen we naar Maassluis en gaat de Cherokee het water uit zodat we de schroefas-conus kunnen opmeten. Daarna varen we door naar Middelharnis, waar de mast er af gaat voor het nieuwe doorgelatte grootzeil. Hiervoor moet er een rail op geplaatst worden.
Als dat gelukt is en de mast er weer op staat, gaan we terug naar Maasluis waar dan, als het goed is, de nieuwe klapschroef er op kan en dan moeten we voor 13 maart weer in Rotterdam liggen vanwege een langdurige brugstremming.
Met de nieuwe klapschroef hebben we 20% minder weerstand, waardoor we naar verwachting bij 5 knoop nu 6 knoop snelheid zouden moeten halen. Het nieuwe hijsgrootzeil heeft natuurlijk een mooier profiel dan de oude rol-versie, maar is ook bijna 20% groter, ik ben dus heel benieuwd hoe hard en hoog de Cherokee het komend seizoen zal zeilen! Zeker op overtochten zal dit een verschil maken.
Ook nieuwsgierig? We hebben nog een paar plekken beschikbaar komend seizoen: